ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ

Організовуючи навчально-виховний процес, вчитель використовує різноманітні засоби залучення учнів до навчальної та суспільно корисної діяльності. 

Якщо говорити про організацію уроку російської мови у середніх класах, то вони можуть мати, наприклад, подібну структуру:
1. вступ, інтрига, що ставить перед дітьми цікаві мовні явища і проблемі, закінчується оголошенням теми (прагнення викликати в учнів інтерес до уроку, розуміння, коли, де і навіщо їм знадобиться ця граматична тема);
2. "рух" теми, розвиток, заглиблення, що розкривають багатоаспектність граматичних явищ (продовження активізації пізнавального інтересу учнів шляхом подальшого залучення їх у пошукову діяльність);
3. підсумок уроку, висновки, корекція засвоєних знань (рефлексія, осмислення учнями результатів власної діяльності).

Вчителем застосовуються різноманітні форми уроку, центром яких завжди є текст - матеріал для лінгвістичних, естетичних, моральних, творчих спостережень, досліджень; системи творчих домашніх завдань: складання різних видів диктантів, лінгвістичних казок за темою уроку, "біномів фантазії" (За книгою Дж. Родарі "Граматика фантазії. Введення у мистецтво створення історій"); малювання цікавих образів, які зустрілися у тексті (наприклад, єсенінської "осіні - рудої кобили"), зіставлення опорного конспекту, кластеру, кросворду за темою уроку.

Система творчих робіт на уроках літератури представлена наступними видами діяльності:
5 клас
- складання казок (у тому числі й за приказкою);
- малюнки до казок;
- відгук про оповідання;
- твір-характеристика;
- твір-оповідання;
- переклад оповідання на загальноприйняту мову (Л. Петрушевська "Пуськи бятые");
- твір "Найцікавіший епізод оповідання";
- групова роботу по створенню сюжету оповідання;
- "проба пера": самостійний частковий аналіз вірша;
- "застільне читання" (творча гра); репетиція уривків п'єс ("режисери", "актори", "художники"); написання сценарію за епізодом оповідання -  ці навички відпрацьовуються також і на заняттях шкільного театру;
- творчий практикум "Таємниця оповідання" (усний відгук про оповідання).

6 клас
- твір "Зустріч з літературним героєм";
- "Схожість і відміннсть міфологічних і сучасних літературних героїв";
- письмова відповідь на запитання;
- виразне читання;
- робота над порівнянням двох перекладів;
- аналіз епізоду роману;
- творчий виступ: читання, інсценування -  ці навички відпрацьовуються також і на заняттях шкільного театру;
- листи на літературну тему: героєві, другу, вчителю, автору;
- читацькі конференції.

7 клас
- письмовий аналіз одного з епізодів оповідання;
- твір на розкриття літературного поняття (Сільвіо - романтичний герой);
- твір-літературний нарис.

8 клас
- твір за висловлюванням вченого (Ю.М. Лотман);
- твір "У чому новаторство автора?";
- написання сучасної казки;
- твір "Образ...";
- написання сонетів;
- творчий практикум "Конфлікт між почуттям і обов'язком у сучасній літературі".

9 клас
- міні-твір"Навіщо читати літературний твір?";
- письмова відповідь на запитання "Як я розумію донкіхотство?";
- твір "Моя інтерпретація образу ...";
- міні-твір за віршем і картиною ("Тиша" М.Нєкрасова і "Над вічним спокоєм" І. Левітана);
- твір "Мрійники у світовій літературі";
- твір-порівняння героїв оповідань ("Шинель" М. Гоголя і "Білі ночі" Ф. Достоєвського);
- твір-роздум за висловлюванням (О. Уайльда);
- зіставлення плану до твору;
- робота над рефератом.

Конспекти автоських уроків можна переглянути тут: 
http://matsukevich.blogspot.com/p/blog-page_67.html

Починаючи з 5 класу учні ведуть читацькі щоденники, в яких щотижня фіксують, що було прочитано з художньої літератури. Діти діляться своїми враженнями, записують думки  і висловлювання авторів і літературних героїв, які їм найбільше сподобалися або змусили їх задуматися, що, безумовно сприяє розвитку їх пам'яті, уваги, емоційної сфери і формування читача, підготовленого до самостійного спілкування з мистецтвом слова.
У позаминулому навчальному році у 5 класі автором досвіду введена ще одна форма організації навчально-пізнавальної діяльності - навчальне портфоліо, в якому зберігаються зразки найбільш вдалих творчих робіт учнів з російської мови, зарубіжної літератури, курсу "Основи християнської культури". Накопичені за рік роботи розглядаються на ітогових конференціях з цих навчальних дисциплін, колективно оцінюючи творчу діяльність кожного учня. Ця форма сприяє реалізації у сучасні йшколі особистісно орієнтованого підходу до діагностики навчальної діяльності.
Такі види творчої роботи як реферування, зіставлення опорних конспектів, кластерів, коміксів, кросвордів, діафільмів широко застосовується автором під час уроків російської мови та зарубіжної літератури.
Викладання літератури у школі передбачає також систему роботи, орієнтовану на підготовку учнів до підсумкової атестації (теорія і практика написання творів різних жанрів): твір-аналіз (ліричного твору, епізоду, сцени); твір - літературно-критична стаття за твором;  твір - розгорнута відповідь на проблемне питання, сформульоване у вигляді цитати. 
Учні випробовують свої сили і в написанні текстів публіцистичного (нарис) і художнього (опис) стилів.


Організовуючи роботу старшокласників на уроках зарубіжної літератури, автор, крім перерахованих засобів, звертається також і до такої творчої работи як "Щоденник читача, глядачя, слухача". 
Задача такого щоденника - створити умови для рефлексії над художніми враженнями, які учень отримує щоденно у позашкільному житті. "Щоденник" допомагає поєднати ці позашкільні враження дитини з тим, що вона відчула, пережила, зрозуміла, зустрівшись з мистецтвом на уроках і позакласних заняттях.
Безумовно, на початку шкільного року вчитель проводить пояснювальну бесіду про смисл і культуру щоденникових записів, їх роль для духовного розвитку людини. Учителю під час такої бесіди важливо показати своє відношення до того чи іншого твору, але не пригнічуючи думку учня, а викликаючи зіткнення різних точок зору.
Під час виконання залікової роботи після вивчення чергової теми учням пропонується, користуючись щоденниковими записами, розповіти про якийсь твір мистецтва, передавши своє відношення до нього.
Найскладніше для вчителя в такій роботі - знайти шляхи і прийоми, які дозволили б йому делікатно і цілеспрямовано переконати старшокласників у необхідності фіксувати свої враження, думки.

Спираючись на такий "щоденниковий" довід роботи, автор впевнена, що, не зважаючи на доволі короткий строк вивчення предмету (2 роки) і невелику кількість уроків (102 години на рік), значення такого виду діяльності у вихованні творчої особистості важко переоцінити. 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання